Topografie rejonów wspinaczkowych - Czechy - Toprope.pl
Kružberk cz.1 Horni Stenky&Rozlamana - Czechy - topo rejonu wspinaczkowego 2009
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Topografie rejonów wspinaczkowych
- Kategoria: Czechy
- Utworzono: Niedziela, 05 kwiecień 2009 21:34
- Opublikowano: Niedziela, 05 kwiecień 2009 21:34
- D. Kaptur & W. Kornel
- Odsłony: 6840
Z biegiem czasu siatka dróg stawała się coraz gęstsza (dzisiaj to około 70 dróg i wariantów), oraz pojawiły się stałe punkty (sponsor Lanex).
Położenie
Skały leżą na północnym brzegu rzeki Moravice w sąsiedztwie zapory na Zbiornku Kruzberk.Warto zwrócić uwagę, że od miejscowości Kruzberk są oddalone o około 2km. w kierunku zachodnim.
Dojazd
Najłatwiej dojechać od strony Opavy. Należy jednak uważać ponieważ zjazd z drogi w kierunku na Olomouc (d.nr 46) na Horejsi Kuncice (d.nr 442) pomimo drogowskazu jest widoczny w ostatnim momencie. Droga między Kuncicami a zaporą na zbiorniku jest wąska i należy uważać przy wymijaniu się z innymi pojazdami. Po przejechaniu zapory należy skręcić w pierwszą drogę w lewo (drogowskaz Velke Sedlo) i powoli zjechać wąską asfaltową drogą (dziury-stan na kwiecień 2009r) na parking przy Pensionie Velke Sedlo. Nie należy parkować na pierwszym parkingu tylko przejechać wzdłuż budynku z na kolejnym żwirowym placu zostawić samochód (pierwszy parking jest dla gości lokalu).

Dojście
Od głównego wejścia do lokalu (Pension Velke Sedlo) idziemy chodnikiem w kierunku rzeki wzdłuż kortu tenisowego. Otwieramy furtkę (jeżeli jest zamknięta ) i przechodzimy most na Moravice. Nastepnie stajemy na asfaltowej drodze i kierujemy się nią w lewo w kierunku zapory. Po przejściu parudziesięciu metrów widzimy skały.

Skały
Rejon to 4 masywy. Od lewej (zapory): Zabi Kun, Hlavni Masyv, Rozlamana, oraz ukryte powyżej tej ostatniej Horni Stenky.

Skały są bogato urzeźbione i drogi w większości przypadków poprowadzone są ewidentnymi formacjami. Ze względu na długość (do 50m) oraz charakter niektórych wspinaczek warto je poprowadzić na 2 wyciągi. Stałe punkty asekuracyjne występują w miejscach gdzie założenie własnej protekcji nie jest możliwe. Warto więc mieć na uwadze, że większość dróg zabrać odpowiedni asortyment kostek. Najlepsze wydają się tutaj małe i średnie mechaniki (wiele szczelin ma równoległe ścianki co często uniemożliwia zainstalowanie stoperów lub roksów). Dobrą alternatywą mogą być heksy i tricamy. Przydatne są pętle i dłuższe ekspresy. Pomimo tego że wielu wspinaczy bazuje tylko na stałych przelotach warto doasekurowywać się ponieważ teren nie sprzyja dłuższym lotom (kanty, półki, połogie fragmenty skały). Jako górne stanowiska służą stałe punkty, drzewa lub w przypadku szczytu Żabiego Konia platforma widokowa.
Horni Stenky
To najmniej znana część skał . Ukryte powyżej kulminacji masywu Rozlamanej , zmaskowane przez drzewa i broniące się uciążliwym podejściem oferują samotność i „męską przygodę”. Drogi są oszczędnie obite, a w ich górnych odvinkach możliwości asekuracyjne są mierne. Jedną nich Horni stenkę (68) zakwalifikowałem jako X ze względu na brak możliwości asekuracji. Rozsądnymi możliwościami jej pokonania są wędka lub na żywca. Nie oznacza to jednak, że nie warto tutaj podejść. Oprócz wymagającego jak na te stopnie trudności wspinania widoki na Hlavni Masyw i otoczenia skał są jedyny w swoim rodzaju.


Podejście
Dochodząc od strony Velkego Sedla do Rozlamanej skręcamy z asfaltu i uciążliwie wzdłuż ładnych płytowych ścianek po lewej podchodzimy ścieżką w górę zbocza. Przy dużym drzewie na wysokości końca mijanych ścian widzimy w górze Horni Stenky.
Wspinanie
Pomimo nominalnie niskich trudności dróg należy zachować pełną ostrożność ze względu na asekurację (często brak możliwości jej założenia). Po skończeniu drogi można zjechać do podstawy ściany z drzew lub zejść ścieżką.

Uwaga
Drogi wycenione zostały według skali UIAA stosowanej w tym rejonie. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że mechaniczne przeliczanie jej na polską może nie być właściwe. Warto w zależności od drogi dodać od 0,5 do 1 stopnia (np. nasze IV w Kruzberku to min. od +IV do V). Dodatkowo tam gdzie konieczne zastosowałem skalę WRX informującą o powadze asekuracji (W-wymagająca, R-ryzykowna, X-śmiertelna).
1. [65] Vrchni stena vlevo | III |
2. [66] Vrchni stena stredem | IVR |
3. [67] Stenkou | IVR |
4. [68] Horni stenka | IVX |
5. [69] Posledni | IVR |
Na rysunkach podałem w nawiasach nr jakie widnieją namalowane na ich startach na skale.

Rozlamana
To pierwszy masyw na jaki natkniemy się po dotarciu w skały od strony Velkego Sedla. Pod względem wspinaczkowym tworzą go dwie ściany. Jedna wysoka od strony rzeki (drogi do 50m. długości), oraz druga niższa leżąca w poprzek stoku o budowie płytowej (wys. od parunastu do ok. 20m.).Ściana czołowa ( od strony rzeki ma rozczłonkowaną budowę i wspinaczki na niej charakterem przypominają drogi w górach ( występują trawiaste półki, w paru przypadkach mogą wystąpić miejscowe trudności orientacyjne). Do bezpiecznego ich pokonania konieczne jest posiadanie i
wykorzystanie pętli, kostek i (lub) mechaników. Ściana boczna to drogi w lekko położonych płytach i zacięciach o stosunkowo dobrej asekuracji. Kluczowe miejsca w większości przypadków asekurowane są przez stałe punkty. Warto jednak po drodze instalować coś swojego. Po zakończeniu wspinaczki w większości przypadków możemy zejść ścieżkami do podstawy ściany . Jedynie z końców dróg znajdujących się w lewej części bocznej ściany należy zjechać korzystając z drzewa jako ze stanowiska zjazdowego (zejście bardzo ryzykowne-trawers w kruszyźnie ponad krawędzią ściany).
Podejście
Pod ścianę czołową asfaltem. Pod boczną ścieżką prowadzącą pod Horni Stenky.
Wspinanie
Wymagane jest posiadanie i stosowanie na większości dróg protekcji własnej. Na drogach na ścianie czołowej warto mieć parę dłuższych pętli i uważać miejscami na małą kruszyznę. Niektóre z nich lepiej podzielić na 2 wyciągi (większy komfort wspinania). Należy uważać na drogę nr 5. Pod względem asekuracji zasługuje na literę X!!!

Uwaga
Drogi wycenione zostały według skali UIAA stosowanej w tym rejonie. Należy jednak mieć że mechaniczne przeliczanie jej na polską może nie być właściwe. Warto w zależności od drogi dodać od 0,5 do 1 stopnia (np. nasze IV w Kruzberku to min. od +IV do V). Dodatkowo tam gdzie konieczne zastosowałem skalę WRX informującą o powadze asekuracji (W-wymagająca, R-ryzykowna, X-śmiertelna).
1. [49] Levy pilir | IVA2 |
2. Velky pilir | IV |
3. [50] Velky kout na Rozlamane | IV |
4. Velky previs | VIX |
5. Komin | II |
6. [54] Mala hrana | IIIR |
7. [64] Travers | IVR |
8. [55] Dolni Buckova | IV |
9. [56] Dolni kout | III |
10. kombinacja 9+11 | IV |
11. [57] Stredni cesta | III |
12. [58] Stredni kout | III |
13. | IV |
14. [59] Horni Buckova | IV |
15. [60] Hladka stena | IV |
16. [61] Horni kout | II |
17. [62] Uzka stena | IVA1 (klasycznie ok.VI) |
18. Hrana usmevu | IV |
Na rysunkach podałem w nawiasach nr jakie widnieją namalowane na ich startach na skale.
