Mirów (only for climbers)

    Stało się! Najpoważniejszy projekt Toprope został sfinalizowany w postaci przewodnika wspinaczkowego po Mirowie. Kosztowało nas to wiele czasu i pracy, ponieważ coś takiego robiliśmy pierwszy raz. Oczywiście, mogliśmy szukać patronów, współpracowników, współwydawców .... . Postanowiliśmy jednak zrobić wszystko korzystając tylko z własnych środków i możliwości. Z czasem potrzebna stała się pomoc w postaci druku i dystrybucji. Dzięki pomocy  mojego brata Grzegorza, Jacka Sikory i Marka Milczarskiego udało się projekt skończyć.
Z pewnością wiele można naszej niskonakładowej  produkcji zarzucić. Mamy tego świadomość ale proszę mieć na uwadze, że jest to nasz pierwszy tego typu projekt tworzony w określonych możliwościach technicznych i finansowych.
Pozostaje odpowiedzieć dlaczego zrobiliśmy przewodnik taki a nie inny.
1.    Format. Najzwyczajniej w świecie pooglądałem spoczywające na półce przewodniki (ponad 100 różnych). Zaobserwowałem stopień zużycia spowodowany jakością  papieru i formatem. Spróbowałem kilka z nich o różnych formatach powkładać  do kieszeni bluz i klap plecaków. Okazało się, że format musi być mały by książeczka była łatwa do posługiwania się nią w terenie. Mały format jest też mniej podatny na wyginanie się i łamanie.
2.    Papier. Oczywiście mogliśmy wydrukować „ Mirów” na offsecie i obniżyć jego koszta. Jednak ta opcja oznacza gorszą jakość druku, szybsze brudzenie i niszczenie się pojedynczych kartek.
3.    Kolor. W przeważającej części  wszelakich topo rysunki i ikonki są w odcieniach szarości (niekiedy z dodatkami czerwieni). Mając na uwadze mały wymiar książki chcieliśmy ją ożywić. Być może dla wielu barwy są zbyt jaskrawe i nasycone. W przyszłości z pewnością będą bardziej pastelowe, a może z nich zrezygnujemy.
4.    Grafika. Z pewnością jest kontrowersyjna i inna niż w reszcie obecnych na rynku przewodników. Jednak jest to kwestia podejścia do sprawy i drodzy czytelnicy bądźcie dla nas wyrozumiali. Jedno o czym mogę zapewnić kształt i rozmieszczenie formacji na skałach jest zgodny z rzeczywistością.
5.    Informacje. Tutaj może nam ktoś zarzucić, że w Mirowie jest kilka dróg których nie ma w przewodniku. Proszę jednak zauważyć, że między jego opracowaniem a wydrukowaniem upłynęło z powodów technicznych trochę czasu i nie było wtedy już możliwości nanoszenia poprawek. Dotyczy to także autorstwa kilku dróg. Nie zdecydowaliśmy się także na przeprowadzenie wielkiej rewolucji wycenowej. Pomimo tego jest trochę dróg o wycenie innej niż ta jaka obowiązywała przez lata w dawniejszych opracowaniach, czy świadomości środowiska wspinaczkowego. Zamieściliśmy też kilka „nowych ścian”: Rejon Małego Cyrku, Skała XL, prawa połać Turni Kukuczki, lewa połać Skrzypiec.
W kwestii asekuracji nie rozróżniliśmy rodzajów stałego ubezpieczenia z ponieważ dróg  ubezpieczonych spitami w Mirowie pozostało zaledwie parę a i te z czasem znikną.
W celu szybkiego znalezienia tego co kogo zainteresuje w przewodniku znajduje się tabela statystyczna charakteryzująca poszczególne skały ( ilość dróg TRAD i ubezpieczonych według stopni trudności). Na ostatnich stronach znajdują się spisy dróg: alfabetyczny i pod względem trudności.
    Teraz po wydaniu „ Mirowa” mamy nadzieję, że będzie on służył wspinaczom oferując nowsze i bardziej aktualne dane niż starsze opracowania i to jest jego główna siła. Także format i brak przeładowania „zbędnymi informacjami” spowoduje, że powinien stać się „przychylnym” dla użytkownika. Z pewnością nie uniknęliśmy błędów, ale nie robi ich tylko ten, kto sam nic nie robi. Naszym pomysłem jest by ten przewodnik stał się materiałem wyjściowym do opracowania za jakiś czas jego większej i doskonalszej wersji ( w tym temacie z człowiekiem, który w tej chwili najwięcej dobrego w skałach Mirowa robi chyba się dogadałem). Powoli myślimy  nad czymś innym, ale to już inna sprawa....

                                                                                                                                                      Darek Kaptur
p.s. przewodnik powoli trafia do ogólnoposliej dystrybucji. Jeżeli ktoś jest zainteresowany jego nabyciem i ma z tym problem proszę o skontaktowanie się w tej sprawie ze SKLEPEM TURYSTY w Łodzi (www.sklepturysty.com.pl ; mail sklep@sklepturysty. com.pl).