Skala ryzyka wspinania według Roberta Jaspera
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Artykuły
- Utworzono: Środa, 04 marzec 2009 10:46
- Opublikowano: Środa, 04 marzec 2009 10:46
- Darek Kaptur
- Odsłony: 4335
W 2003r. Robert Jasper zwrócił uwagę na braki w opisie trudności dróg (skalach) charakterystyki ich stopnia ryzyka.
Oczywiście niekiedy starano się charakteryzować pod tym względem drogi stosując informacje opisowe, ale zawsze były to subiektywne odczucia nie ujęte w żadne sprecyzowane ramy.. Inaczej problem starali się rozwiązać brytyjczycy w swojej skali gdzie podają oprócz trudności technicznych powagę drogi. Jednak tutaj sprawę komplikuje jej mała popularność, oraz brak znajomość wśród ogółu wspinaczy odnośników w postaci konkretnych dróg.
Jasper postanowił sprawę potraktować inaczej określając stałe elementy skali. Zdecydował że o ryzyku w czasie pokonywania drogi decydują:
- jakość asekuracji
- możliwość odniesienia kontuzji (urazu)
- wymagania psychiczne.
Każde z powyższych uwarunkowań ma trzy stopnie jakościowe:
I. Jakość asekuracji:
1-dobra
2- zadowalająca
3- zła
II. Możliwość odniesienia kontuzji (urazu):
1- niewielka
2- średnia
3- duża
III. Wymagania psychiczne:
1- niskie
2- droga wymagająca psychicznie
3- droga bardzo wymagająca psychicznie
Oczywiście niekiedy starano się charakteryzować pod tym względem drogi stosując informacje opisowe, ale zawsze były to subiektywne odczucia nie ujęte w żadne sprecyzowane ramy.. Inaczej problem starali się rozwiązać brytyjczycy w swojej skali gdzie podają oprócz trudności technicznych powagę drogi. Jednak tutaj sprawę komplikuje jej mała popularność, oraz brak znajomość wśród ogółu wspinaczy odnośników w postaci konkretnych dróg.
Jasper postanowił sprawę potraktować inaczej określając stałe elementy skali. Zdecydował że o ryzyku w czasie pokonywania drogi decydują:
- jakość asekuracji
- możliwość odniesienia kontuzji (urazu)
- wymagania psychiczne.
Każde z powyższych uwarunkowań ma trzy stopnie jakościowe:
I. Jakość asekuracji:
1-dobra
2- zadowalająca
3- zła
II. Możliwość odniesienia kontuzji (urazu):
1- niewielka
2- średnia
3- duża
III. Wymagania psychiczne:
1- niskie
2- droga wymagająca psychicznie
3- droga bardzo wymagająca psychicznie
Konstruowanie wyceny drogi to suma stopni wszystkich trzech uwarunkowań. W ten sposób funkcjonuje jego zamknięta od góry skala „E”.
E1 – 3 stopnie
E2 – 4 stopnie
E3 – 5,6 stopni
E4 – 7 stopni
E5 – 8 stopni
E6 – 9 stopni
Reasumując. Droga o wycenie E1 stanowi bezpieczną propozycję wspinaczkowa. Stopień E6 może być śmiertelnie niebezpieczny. W skali zabrakło E0. Spowodowane jest to tym, że przy wycenie dróg najniższą możliwą wartością jest liczba 3 stopni jakościowo co daje E1. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na problem ryzyka w czasie każdej wspinaczki co wyklucza stopień E0.
W Polsce istnieje odniesienie do części skali Jaspera. Coraz częstszym elementem jest określanie jakości asekuracji i związanego z tym ryzyka „ skalą WRX”. Przeliczając ją na skalę Jaspera mamy do czynienia z:
skala Jaspera skala WRX
1 - (dobra )
2 W (wymagająca)
- R (ryzykowna)
3 X (śmiertelna)
1 - (dobra )
2 W (wymagająca)
- R (ryzykowna)
3 X (śmiertelna)
Darek Kaptur