Gips (Skały Podlesickie)-Topo rejonu wspinaczkowego 2013
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Topografie rejonów wspinaczkowych
- Utworzono: Czwartek, 17 styczeń 2013 17:08
- Opublikowano: Czwartek, 17 styczeń 2013 17:08
- Dariusz Tim
- Odsłony: 6480
Wysokość skał sięga maksymalnie dwudziestu metrów, więc lina o długości pięćdziesięciu metrów i dziesięć ekspresów w zupełności wystarczą. Ściany mają wystawę północną i północno-zachodnią, co w połączeniu z dużym zacienieniem, sprawia, że rejon idealnie nadaje się na upalne dni. Minusem jest spora ilość komarów w wilgotnym okresie oraz mnogość kleszczy. Gips jest mało znany i rzadko odwiedzany, leży poza szlakami, więc można tu znaleźć ciszę i spokój, co czasem jest wskazane po wizycie na niedalekim Zborowie czy Kołoczku.
Góra Apteka widziana z Gipsu (fot. D. Tim)
Dojście
Pod Gips możemy dotrzeć od strony Podlesic lub Morska. Jadąc od Podlesic przejeżdżamy przez wieś w kierunku południowym. Gdy asfalt urywa się jedziemy drogą polną jeszcze około 300 metrów. Samochód zostawiamy pod lasem, w miejscu gdzie droga skręca w prawo. Wchodzimy w las i wyraźną dróżką kierujemy się na szczyt wzniesienia. Jeśli chcemy dotrzeć pod Gips I po około 300 metrach należy odbić niewyraźnym systemem ścieżek nieco w lewo. Jeśli będziemy trzymać się poprzedniej ścieżki dotrzemy pod Biwakową. Dojście pod skały nie jest oczywiste, generalnie należy kierować się w stronę szczytu oraz wypatrywać skał :) Jadąc od strony Morska mijamy wyciąg narciarski, ścieżkę z niebieskim szlakiem i jazdę kończymy gdy droga skręca w lewo w stronę Podlesic.
Krótka historia eksploracji
Skały Gipsu zostały odkryte w 1994 roku przez Krzysztofa Kucharczyka, który trafił tu wraz z przyjaciółmi z Tarnogórskiego Klubu Taternictwa Jaskiniowego. Przeszli oni sporą część tutejszych linii z dolną bądź górną asekuracją. W 1995 roku na Gipsie II zostały rozegrane IV Wspinaczkowe Mistrzostwa Wolnej Republiki Podlesickiej, organizowane przez Bogdana Krauze. Dwa lata później odbyła się VI edycja tych zawodów i na jej potrzeby powstały drogi na Gipsie V oraz na Biwakowej. W obydwu przypadkach linie przygotował Darek Kaptur. Niejako przy okazji zawodów w 1995 roku Ryszard Emilewicz poprowadził dwie drogi na Gipsie IV a w 1996 roku Darek Kaptur wytyczył kilka dróg na Gipsie III. Po początkowym okresie eksploracji Gips stopniowo popadał w zapomnienie. Sytuacja zmieniła się w 2008 roku kiedy to Krzysztof Barnaś otworzył linię Psotmistrz na Gipsie VI. Od tego czasu powstały jeszcze cztery nowe linie na Gipsie IV, nad którymi Krzysiek pracował wspólnie z Jolą Barnaś. Listę nowych dróg uzupełnia jedna propozycja Michała Ginszta. Dziś asekuracja na starych drogach nie nadaje się raczej do użytkowania i konieczna jest kompleksowa reekiperka. Ściany Gipsu oferują jeszcze sporo możliwości poprowadzenia nowych dróg, również bardzo trudnych.
Drogi
Gips 1 (rys.1)
1. Leśne Solo VI (1S) D. Tim (solo) 2011, stara i niebezpieczna asekuracja
Gips 2 (rys.2)
2. Lewą Marsz VI.2 (3S) D. Kaptur (RP) 1995, stara i niebezpieczna asekuracja
3. Sprzątanie Świata VI.2 (3S) D. Kaptur (RP) 1995, stara i niebezpieczna asekuracja
4. Rampa Kłopota II (TR) D. Kaptur (solo) 1995, zarośnięta
5. Kroczki III (TR) D. Kaptur (solo) 1995, zarośnięta
6. Bukowy Kominek VI (4S) D. Kaptur (RP) 1995, stara i niebezpieczna asekuracja
7. Marzenia Za Grosz VI.2 (3S+ST) D. Kaptur (RP) 1995, stara i niebezpieczna asekuracja, brak pierwszej plakietki
8. Kryształowa Rysa V (4S+1P+ST) D. Kaptur (RP) 1995, stara i niebezpieczna asekuracja
9. Marmurowy Filarek VI.4 (1R+6S+ST) D. Kaptur (RP) 1995, stara i niebezpieczna asekuracja, brak trzeciej plakietki
9a. Marmurowy Filarek Z Obejściem VI.1+ (6S) stara i niebezpieczna asekuracja, brak trzeciej plakietki, możliwy zjazd ze stanowiska z drogi nr 9
Gips 3 (rys.3)
10. Karawana Do Marzeń V (TRAD) A. Hajnas, D. Kaptur, J. Zawada (OS) 1995
11. Krok W Bok VI.2+ (3R) D. Tim (RP) 2011, projekt G. Wilk, stara i niebezpieczna asekuracja
12. Rusz Się Kaziu VI.1 (4S) D. Kaptur, E. Rosak (RP) 1996, stara i niebezpieczna asekuracja, start z półki
Gips 3 (rys.4)
13. Szajba VI.2 (3S) D. Kaptur (RP) 2006, stara i niebezpieczna asekuracja, droga kończy się przy trzecim spicie
14. Stalowy Ozór VI.2 (2S) D. Kaptur (RP) 1995, stara i niebezpieczna asekuracja, zjazd z drzewa
15. Distal Twist VI.3 (5S) RP ? projekt Ł. Wajs, stara i niebezpieczna asekuracja
Gips 6 (fot. D. Tim)
Gips 4 (rys.5)
16. Racek VI (1R+3S+ST) J. Zawada, T. Jarosławski (RP) 1995, stara i niebezpieczna asekuracja
17. Szczurze Szepty VI.2+ (6R+ST) J. Barnaś, K. Barnaś (RP) 2011, droga parametryczna, dla wyższych łatwiejsza
18. Szczurołap VI.1+/2 (8R+RZ) J. Barnaś, K. Barnaś (RP) 2011
Gips 4 (rys.6)
19. Misja Szczuru VI.2+ (5R+RZ) K. Barnaś (RP) 2010 droga parametryczna, dla wyższych dużo łatwiejsza
20. Nie-Byt VI+/1 (8R+ST) J. Barnaś (RP) 2010
21. Rysa Zawady V (TRAD) J. Zawada (RP) 1995
Łukasz Rychlik na drodze Nie-Byt (fot. K. Bladowska)
Gips 4 (rys.7)
22. Uniesie Nas Wiatr VI.4+/5 (7R+ST) M. Ginszt (RP) 2009
23. Byczy Drobiazg VI.3+/4 (4R+1S+ST) R. Emilewicz (RP) 1995, stara i niebezpieczna asekuracja
24. Drobny Byk VI.3 (4R+1S) R. Emilewicz (RP) 1995, stara i niebezpieczna asekuracja, możliwy zjazd ze stanowiska z drogi Byczy Drobiazg
Drobny Byk. Wspina się Piotr Wyciślik (fot. M. Domżoł)
Gips 4 (rys.8)
25. Mały John VI+ (3S) D. Tim (OS) 2011, stara i niebezpieczna asekuracja
Gips 5 (rys.9)
26. Lejek IV (TR) D. Kaptur (solo) 1997
27. Gipsowa Trójka III (1S+TRAD) D. Kaptur (solo) 1997, stara i niebezpieczna asekuracja
28. Gipsowa Dwójka II (1S+TRAD) D. Kaptur (solo) 1997, stara i niebezpieczna asekuracja
Gips 6 (rys.10)
29. Psotmistrz VI.1+ (2R+ST) K. Barnaś (RP) 2008, ogr. nie korzystamy z ryski po lewej
Biwakowa (rys.11)
30. Robin Hood VI.2+ (5S) D. Kaptur (RP) 1997, stara i niebezpieczna asekuracja
Biwakowa (fot. D. Tim)
Biwakowa (rys. 12)
31. Mortadela VI.3 (5R) G. Wilk (TR) 1995, stara i niebezpieczna asekuracja
32. Kaszanka VI.3+ (3R) K. Kucharczyk (TR) 1994, ogr. na starcie bez rysy po prawej, końcówka boczną ścianą przewieszenia bez rysy, stara i niebezpieczna asekuracja
32a. Serwolatka VI.2 (3R) K. Kucharczyk (RP) 1994, na starcie korzystamy z rysy po prawej, końcówka boczną ścianą przewieszenia bez rysy, stara i niebezpieczna asekuracja
33. Lewa Rysa VI+/1 (1R+TRAD) I. Rybus (RP) 1994, stara i niebezpieczna asekuracja
34. Międzyrysie VI.1 (1R+TRAD) I. Rybus (RP) 1994, stara i niebezpieczna asekuracja
35. Prawa Rysa VI (1R+TRAD) I. Rybus (RP) 1994, stara i niebezpieczna asekuracja
36. Rampa V+ (TRAD) K. Kucharczyk (RP) 1994
Biwakowa (fot. D. Tim)