Knur (uaktualnienie)-Łutowiec-Polska-Topo rejonu wspinaczkowego 2010
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Topografie rejonów wspinaczkowych
- Utworzono: Niedziela, 05 grudzień 2010 18:55
- Opublikowano: Niedziela, 05 grudzień 2010 18:55
- Darek Kaptur
- Odsłony: 7047
Rok temu umieściłem na TOPROPIE opracowanie Knura i wydawało mi się, że przez dłuższy czas nic się w Łutowcu nie wydarzy. Jednak za sprawą P. Dudka na tej skale pojawiły się rządki nowych ringów i powstała kolejna droga. Inną sprawą stało się uregulowanie wycen dróg, by te wreszcie były podobne do funkcjonujących w pobliskich rejonach.
Przyglądając się im, zauważyliśmy podobieństwo największej z nich do barana. Jednak dalsza obserwacja doprowadziła do wniosku, że ma więcej ze świni. Lustracja dolnych części masywu utwierdziła nas w przekonaniu o jej męskości. W tej sytuacji logicznym stało się nadanie kolejnym skałom nazw korespondujących z Knurem. W ten sposób narodziły się: Locha (środkowa turnia), oraz Warchlak (mała skałka granicząca z ogrodzonym terenem prywatnym)
Knur stanowi największą skałę rejonu Łutowca i znajduje się na niej też największe skupisko dróg. Cechą charakterystyczną są duże półki na stronie północnej i południowej. Powoduje to że duża część dróg kończy się na nich. Najdłuższe wspinaczki usytuowane są w rejonie Komina Knura i na ścianie północnej. Osiągają długość około 20 m. Wspinanie jest dosyć zróżnicowane. Występują formacje połogie, jak i pionowe oraz przewieszone. Na dzień dzisiejszy Knur to 27 dróg z czego 12 to TRADy. Bogata rzeźba pozwala dosyć komfortowo asekurować się przy zastosowaniu standardowego sprzętu. Jednak w paru przypadkach należy liczyć się z problematyczną asekuracją . Ważną elementem jest umiejętność zakładania stanowisk ponieważ nie wszystkie drogi się nimi kończą. Drogi ubezpieczone umożliwiają wspinanie w trudnościach od V do VI.3 (najtrudniejszą linią jest Człowiek, który się Chujom nie Kłaniał.
Uwaga:
Aby wejść na półki najłatwiejszą drogą należy charakterystycznym wąskim przełazem dostać się na przełączkę między Knurem a Lochą. Z niej w lewo w górę i w zależności na które półki się chcemy dostać kierujemy się w lewo lub w prawo. Ze szczytu skały warto zjeżdżać lub schodzić ( asekuracja może się przydać) drogą nr 27 i dalej z półek w dół na przełączkę (w rejonie przełączki uwaga na śliskie stopnie).
Dojazd:
Najłatwiej do Łutowca dostać się komunikacją własną. Jadąc od strony Mirowa można skręcić w lewo na białą kapliczką i poruszając się drogą gruntową szybko dojechać do wsi, lub jadąc prosto dalej skręcić w Niegowej na Żarki i następnie na pierwszym skrzyżowaniu w lewo do Łutowca. Dojazd od strony Żarek jest także prosty ponieważ wystarczy poruszać się w kierunku Niegowej i zjechać z głównej drogi w prawo na pierwszym napotkanym skrzyżowaniu dróg asfaltowych.
Drogi:
1. Bezdech na Wydechu VI.2+ (5R+ST), A. Wolszakiewicz RP 1996
2. Człowiek, który się Chujom nie Kłaniał VI.3 (4R+ST), R. Emilewicz !997
3. Oktoberfest VI.1+/2 (5R+ST), D. Kaptur, S. Kieś RP 2000
4. Prostowanie Minóg VI.1+/2 (12R+ST), P. Dudek RP 2010
5. Minogi V+ (12R+ST)
6. ... VI+ (9R+ST)
7. ... IV (TRAD)
8. ... VI (2S+4R+ST)
9. A-Tak-I-Bólu VI.2 (3S+ST), A. Izdebski, P. Szczerba, K. Śliwa RP 2001
10. Komin Knura V TRAD)
11. Krzywy Ryj VI.1+ (8R+ST), R. Emilewicz OS 1996 (jako TRAD)
10. Komin Knura V TRAD)
11. Krzywy Ryj VI.1+ (8R+ST), R. Emilewicz OS 1996 (jako TRAD)
12. Droga Wolfa VI.2 (9R+ST)
13. Aurora VI+ (9R+ST), P. Duda, D. Kaptur, T. Jarosławski RP 2004
14. ... V (TRAD)
15. ...IV (TRAD)
14. ... V (TRAD)
15. ...IV (TRAD)
16. ... V+ (TRAD)
17. Atak Skunksa (prawy) V (TRAD)
18. Atak Skunksa (lewy) V (TRAD)
19. Problemy Grubasów VI (TRAD-R), A. Wolszakiewicz OS? 1996
20. Deszczowa Rynna V+ (TRAD-W), R. Emilewicz RP 1996
21. Komin Nikoli III (TRAD), Nikola Liwoch OS 1996
22. Łyk Szczęścia V (4R+ST), Anna Senczyna RP 1998
23. Warianty Jarosławskiego VI (3R+ST), T. Jarosławski OS 2004
24. Adrenalina Skoczyła VI.1 (4R+ST), D. Kaptur, G. Kaptur, S. Kieś, J. Zawada, A. Sowik RP 2000
25. Komin Jarosławskiego VI (TRAD), T. Jarosławski RP 1998
26. Białe Noce VI.2 (3S), D. Kaptur RP 1998
27. Warszawski Szczyt V (2S), T. Jarosławski RP 2004
Uwagi:
Na drodze nr 8 brak plakietek.
Warszawski Szczyt jest miejscami kruchy i bezpośrednio po wyjsciu ze ściany nie da się założyć stanowiska.
Problemy Grubasów i Deszczowa Rynna jako TRADy oferują stosunkowo trudną asekurację i nie należy lekceważyć tych dróg pomimo nominalnie niskich trudności.