Knur (uaktualnienie)-Łutowiec-Polska-Topo rejonu wspinaczkowego 2010

  • Drukuj

Rok temu umieściłem na TOPROPIE opracowanie Knura  i wydawało mi się, że przez dłuższy czas nic się w Łutowcu nie wydarzy. Jednak za sprawą P. Dudka  na tej skale pojawiły się rządki nowych ringów i powstała kolejna droga. Inną sprawą stało się uregulowanie wycen dróg, by te wreszcie były podobne do funkcjonujących w pobliskich rejonach.

           Knur razem z Lochą i Warchlakiem stanowią najbardziej imponujący masyw Łutowca. Dla miejscowej ludności  to  Łóżeczko. Nazwy powszechnie używane powstały w wyniku wizyty pod tymi skałami R. Emilewicza i mnie w roku 1996 (wtedy jeszcze nie wiedzieliśmy, że te skały mają  swoją ludową nazwę).
Przyglądając się im,  zauważyliśmy podobieństwo największej z nich do barana. Jednak dalsza obserwacja doprowadziła  do wniosku,  że  ma więcej ze świni.  Lustracja dolnych części masywu utwierdziła nas w przekonaniu o jej męskości. W tej sytuacji logicznym stało się nadanie kolejnym skałom nazw korespondujących z Knurem. W ten sposób narodziły się: Locha (środkowa turnia), oraz  Warchlak (mała skałka granicząca z ogrodzonym terenem prywatnym)  
    Knur stanowi największą skałę rejonu Łutowca i znajduje się na niej też największe skupisko dróg. Cechą charakterystyczną  są duże półki na stronie północnej i południowej. Powoduje to że duża część dróg kończy się na nich. Najdłuższe wspinaczki usytuowane są w rejonie Komina Knura i na ścianie północnej. Osiągają długość około 20 m. Wspinanie jest dosyć zróżnicowane. Występują formacje połogie,  jak i pionowe oraz przewieszone. Na dzień dzisiejszy Knur to 27 dróg z czego 12 to TRADy. Bogata rzeźba pozwala dosyć komfortowo asekurować się przy zastosowaniu standardowego sprzętu. Jednak w paru przypadkach należy liczyć się z problematyczną asekuracją .  Ważną elementem jest umiejętność zakładania stanowisk ponieważ nie wszystkie drogi  się nimi kończą. Drogi ubezpieczone umożliwiają wspinanie w trudnościach od V do VI.3 (najtrudniejszą linią jest Człowiek, który się  Chujom nie Kłaniał.
Uwaga:
Aby wejść na półki najłatwiejszą drogą należy charakterystycznym wąskim przełazem dostać się na  przełączkę między Knurem a Lochą. Z niej w lewo w górę i w zależności na które półki się chcemy dostać kierujemy się w lewo lub w prawo. Ze szczytu skały warto zjeżdżać lub schodzić ( asekuracja może się przydać)  drogą nr 27 i dalej z półek w dół na przełączkę (w rejonie przełączki uwaga na śliskie stopnie).
Dojazd:
    Najłatwiej do Łutowca dostać się komunikacją własną. Jadąc od strony Mirowa  można skręcić w lewo na białą kapliczką i poruszając się drogą gruntową szybko dojechać do wsi, lub jadąc prosto dalej skręcić w Niegowej na Żarki i następnie na pierwszym skrzyżowaniu w lewo do Łutowca. Dojazd od strony Żarek jest także prosty ponieważ wystarczy poruszać się w kierunku Niegowej i zjechać z głównej drogi w prawo na pierwszym napotkanym skrzyżowaniu dróg asfaltowych.
                              
Drogi:      
 
                                                
                                  1. Bezdech na Wydechu VI.2+ (5R+ST), A. Wolszakiewicz RP 1996
                                  2. Człowiek, który się Chujom nie Kłaniał VI.3 (4R+ST), R. Emilewicz !997
                                  3. Oktoberfest VI.1+/2 (5R+ST), D. Kaptur, S. Kieś RP 2000
                                  4. Prostowanie Minóg VI.1+/2 (12R+ST), P. Dudek RP 2010
                                  5. Minogi V+ (12R+ST)
                                  6. ... VI+ (9R+ST)
                                  7. ... IV (TRAD)
                                  8. ... VI (2S+4R+ST)
                                  9. A-Tak-I-Bólu VI.2 (3S+ST), A. Izdebski, P. Szczerba, K. Śliwa  RP 2001
                                10. Komin Knura V TRAD)
                                11. Krzywy Ryj VI.1+ (8R+ST), R. Emilewicz OS 1996 (jako TRAD)

                                                                 
                                10. Komin Knura V TRAD)
                                11. Krzywy Ryj VI.1+ (8R+ST), R. Emilewicz OS 1996 (jako TRAD)
                                12. Droga Wolfa VI.2 (9R+ST)
                                13. Aurora VI+ (9R+ST), P. Duda, D. Kaptur, T. Jarosławski RP 2004
                                14. ... V (TRAD)
                                15. ...IV (TRAD)
 
                                                
                                14. ... V (TRAD)
                                15. ...IV (TRAD)
                                16. ... V+ (TRAD)
                                17. Atak Skunksa (prawy) V (TRAD)
                                18. Atak Skunksa (lewy) V (TRAD)
                                19. Problemy Grubasów VI (TRAD-R), A. Wolszakiewicz OS? 1996
                                20. Deszczowa Rynna V+ (TRAD-W), R. Emilewicz RP  1996
                                21. Komin Nikoli III (TRAD), Nikola Liwoch OS 1996
                                22. Łyk Szczęścia V (4R+ST), Anna Senczyna RP 1998
                                23. Warianty Jarosławskiego VI (3R+ST), T. Jarosławski OS 2004
                                24. Adrenalina Skoczyła VI.1 (4R+ST), D. Kaptur, G. Kaptur, S. Kieś, J. Zawada, A. Sowik RP 2000
                                25. Komin Jarosławskiego VI (TRAD), T. Jarosławski RP 1998
                                26. Białe Noce VI.2 (3S), D. Kaptur RP 1998
                                27. Warszawski Szczyt V (2S), T. Jarosławski RP 2004
Uwagi:                                                                                                                                                                                           
Na drodze nr 8 brak plakietek.                                                                                                                                  
Warszawski Szczyt jest miejscami kruchy i bezpośrednio po wyjsciu ze ściany nie da się założyć stanowiska.   
Problemy Grubasów
i Deszczowa Rynna jako TRADy oferują stosunkowo trudną asekurację i nie należy lekceważyć tych dróg pomimo nominalnie niskich trudności.